Ben jij #opgetrommeld? 

 

In Nederland is het vaak vanzelfsprekend om als ouders of verzorgers je kind een broodtrommeltje mee naar school te geven, maar in andere landen is dat niet zomaar het geval. Het World Food Programme komt hiervoor al jarenlang in actie. Voor veel kinderen is deze schoolmaaltijd van het WFP de enige maaltijd op een dag en dit kan voor hen het verschil betekenen tussen naar school gaan of thuisblijven.

Als partner van het WFP vraagt Mastercard aandacht voor het belang van schoolmaaltijden én roept jou op om te helpen. Hoe? Heel simpel!

Maak een foto van de broodtrommel voor jouw kind en plaats ‘m op Instagram of Facebook met #opgetrommeld

Voor iedere (openbare) foto met #opgetrommeld doneert Mastercard een hele week schoolmaaltijden* voor een kind aan het WFP.

Zo zorgt de aandacht voor de lunch van jouw kind, voor aandacht voor de lunch van andere kinderen. Een kleine moeite waarmee je andere kinderen een maaltijd bezorgt, meer kinderen in de schoolbank krijgt en hen op weg helpt naar een betere toekomst. De weg naar financiële zelfstandigheid begint immers in de schoolbanken.

Doe jij ook mee? #opgetrommeld

Samen met het World Food Programme
Mastercard is al sinds 2012 partner van het World Food Programme (WFP) van de Verenigde Naties. Elk jaar voorziet het WPF meer dan 20 miljoen kinderen van schoolmaaltijden*. Voor veel kinderen is deze schoolmaaltijd vaak de enige maaltijd op een dag en een belangrijke reden om naar school te gaan, in plaats van thuis te blijven en ouders te helpen.

Net als het WFP vindt Mastercard het belangrijk om bij te dragen aan een betere toekomst voor kinderen in kwetsbare leefgemeenschappen. Door het werk van WFP te ondersteunen geven we deze kinderen meer kans om in de toekomst financiële zekerheid en onafhankelijkheid op te bouwen. De weg naar financiële zelfstandigheid begint immers in de schoolbanken.

 

Andere acties van Mastercard voor het WFP
In samenwerking met restaurantgids Gault & Millau houdt Mastercard dit jaar voor het tweede jaar op rij een liefdadigheidsdiner om geld in te zamelen voor het het World Food Programme. Waar het WFP weet hoe belangrijk het is om überhaupt een maaltijd te krijgen, weet Gault & Millau alles van een goede maaltijd. Mastercard brengt beide expertises op één avond samen tijdens een liefdadigheidsdiner, wat zal plaatsvinden op 2 december 2019, en bestaat het uit een veiling en loterij om geld in te zamelen.

Daarnaast worden gasten van deelnemende Gault & Millau-restaurants in de hele maand november aangemoedigd om hun rekening te betalen met Mastercard. Voor elke betaling met Mastercard wordt voor 1 kind 1 week aan schoolmaaltijden gedoneerd aan het World Food Programme. Deze activiteiten communiceert Gault & Millau ook via de pers en hun eigen social media kanalen. Na afloop van het liefdadigheidsdiner wordt het totaalbedrag van alle inspanningen gedeeld.

* WFP promoot geen producten of diensten. Hoewel de maaltijdprijzen van scholen waarbij het WFP betrokken is over de hele wereld variëren, bedragen de gemiddelde kosten voor een enkele maaltijd € 0,20.

Veelgestelde vragen

1. Wat hopen jullie te bereiken met al deze acties voor schoolmaaltijden en het WFP?
Mastercard is al sinds 2012 partner van het World Food Programme (WFP) van de Verenigde Naties (VN). Net als het WFP vindt Mastercard het belangrijk om bij te dragen aan een betere toekomst voor kinderen in kwetsbare leefgemeenschappen. Door het werk van WFP te ondersteunen door bewustwording te creëren en deze kinderen schoolmaaltijden te bieden, stimuleren we dat ze naar school gaan. Zo geven we kinderen meer kans om in de toekomst financiële zekerheid en onafhankelijkheid op te bouwen. Door middel van de social media actie #opgetrommeld, de Gault & Millau restaurantactie en de veiling en loterij die plaatsvinden tijdens het liefdadigheidsdiner, hopen we enerzijds geld in te zamelen voor schoolmaaltijden en daarbij ook langdurig bredere bewustwording te krijgen voor dit belangrijke onderwerp.

2. Hoe kan ik meedoen aan de #opgetrommeld-actie en bijdragen aan de bewustwording voor het belang van schoolmaaltijden?
Iedereen kan meedoen om meer bewustwording te creëren voor het belang van schoolmaaltijden in kwetsbare leefgemeensschappen en het werk van het WFP. Maak een foto van de broodtrommel van jouw kind, kleinkind, broertje, zusje, neefje, nichtje, buurjongen of buurmeisje. Plaats deze foto op jouw openbare Facebook- of Instagramprofiel (niet in stories) en gebruik daarbij de hashtag #opgetrommeld. Als je wilt, mag je de foto ook met #opgetrommeld op de Facebookpagina van Mastercard Nederland plaatsen. Per post doneren wij namens jou een week aan schoolmaaltijden voor een kind in een ontwikkelingsland. Zo zorgen we samen voor meer bewustwording én helpen we kinderen in de schoolbanken.

3. Hoe vaak kan ik meedoen aan de #opgetrommeld-actie?
Per post op je eigen openbare Facebook- of Instagramprofiel waarin de #opgetrommeld gebruikt wordt, doneren we één week aan schoolmaaltijden voor een kind. Per persoon doneert Mastercard tot maximaal drie keer en in totaal voor de gehele #opgetrommeld actie tot maximaal € 100.000,-. Natuurlijk kan je gerust vaker iets plaatsen om nóg meer bewustwording te creëren voor het belang van schoolmaaltijden en het belangrijke werk van WFP!

4. Waarom vraagt Mastercard om een foto van een broodtrommel te delen op social media?
De broodtrommel is het symbool van deze actie. Waar het in Nederland heel vanzelfsprekend is om een broodtrommeltje mee te krijgen naar school, is dat niet in alle landen zo normaal. We vragen iedereen om een foto van een eigen broodtrommel te delen met #opgetrommeld. Op deze manier willen we onze communicatiekracht inzetten en bewustwording creëren voor belangrijke maatschappelijke thema’s als honger en voedselzekerheid, om zo aan een betere toekomst met financiële zekerheid te bouwen voor kinderen in ontwikkelingslanden.

5. Waarom werken jullie ook samen met Gault & Millau?
De samenwerking met restaurantgids Gault & Millau is een logische: waar het WFP weet hoe belangrijk het is om überhaupt een maaltijd te krijgen, weet Gault & Millau alles van een goede maaltijd. Mastercard brengt beide expertises samen tijdens de restaurantactie in november, maar ook daarna tijdens een liefdadigheidsdiner in december. Twee verschillende werelden die samen iets bijzonders op gang kunnen brengen om tot een mooi donatiebedrag te kunnen komen én bredere bewustwording te creëren voor een belangrijk onderwerp als schoolmaaltijden voor een betere toekomst.

6. Waarom doet Mastercard niet alleen maar zelf een donatie?
Mastercard is sinds 2012 partner van het WFP, waarbij wij wereldwijd een bijdrage van 100 miljoen schoolmaaltijden per jaar aan het WFP doneren. Wij willen door de drie acties óók in Nederland bredere bewustwording creëren voor het belang van schoolmaaltijden voor kinderen in kwetsbare leefgemeenschappen, om hen een betere toekomst met financiële zekerheid te kunnen bieden.

7. Tot wanneer lopen deze acties en wanneer wordt het eindbedrag bekend gemaakt?
De #opgetrommeld-actie loopt 28 oktober tot en met 29 november 2019. De actie bij de deelnemende Gault & Millau restaurants loopt van 1 tot en met 30 november 2019. Het WFP liefdadigheidsdiner vindt plaats op 2 december 2019. Op 3 december maakt Mastercard het eindbedrag bekend.